בית - פרשת-שבוע - מאמרי הזוהר הקדוש  בין המצרים

עוד עדכונים

מאמרי הזוהר הקדוש - בין המצרים

כ"ב תמוז תשפ"ה | 18/07/2025 | 10:45

Media Content

 

 

ח"ב בשלח נ"ח ע"א

ר' חִיָּיא אָמַר פירש את הפסוק (שמות טו ו), יְמִינְךָ יְהֹוָה נֶאְדָּרִי בַּכֹּחַ, דָּא אוֹרַיְיתָא זו התורה. וְעַל דָּא ועל זה נאמר, יְמִינְךָ יְהֹוָה תִּרְעַץ אוֹיֵב. דְּלֵית מִלָּה בְּעָלְמָא דִּיתַבַּר חֵילֵיהוֹן דְּעַמִּין שאין לך דבר בעולם שישבור את כוחם של העמים עוֹבְדֵי כּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת, בַּר בְּשַׁעֲתָא דְּיִשְׂרָאֵל מִתְעַסְּקִין בְּאוֹרַיְיתָא מלבד באותה שעה שישראל מתעסקים בתורה. דְּכָל זְמָן דְּיִשְׂרָאֵל מִתְעַסְּקִין בְּאוֹרַיְיתָא, יָמִינָא אִתְתַּקַּף, וְאִתְּבַּר חֵילָא וְתוּקְפָּא דְּעוֹבְדֵי עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת שכל זמן שישראל מתעסקים בתורה, צד הימין מתגבר, ושובר את כוחם וחוזקם של עמים עכו"ם. וּבְגִינֵי כַּךְ אוֹרַיְיתָא אִקְּרִית עֹז, כְּמָה דְאַתְּ אָמֵר ומשום כך התורה נקראת עוז כמו שנאמר (תהלים כט יא) יְהֹוָה עֹז לְעַמּוֹ יִתֵּן.

וּבְשַׁעֲתָא דְּיִשְׂרָאֵל לָא מִתְעַסְּקִין בְּאוֹרַיְיתָא, שְׂמָאלָא אִתְתַּקַּף ובשעה שישראל לא מתעסקים בתורה, צד השמאל שהוא בחי' הדין והגבורה מתחזק, וְאִתְתַּקַּף חֵילֵיהוֹן דְּעוֹבְדֵי עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים וּמַזָּלוֹת ומתחזק כוחם של העמים עכו"ם, וְשָׁלְטִין עָלַיְיהוּ ושולטים על עם ישראל, וְגָזְרִין עָלַיְיהוּ גִּזְרִין, דְּלָא יָכְלִין לְמֵיקָם בְּהוּ וגוזרים עליהם גזרות שאינם יכולים לעמוד בהן. וְעַל דָּא אִתְגְּלִיאוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְאִתְבַּדָּרוּ בֵּינֵי עַמְמַיָּא ועל זה גלו בני ישראל ונתפזרו בין אומות עולם. הֲדָא הוּא דִּכְתִיב זהו מה שכתוב (דף נ"ח ע"ב) (ירמיה ט יא) עַל מָה אָבְדָה הָאָרֶץ וְגוֹ' עליונה ותחתונה וכל הטוב וכל השפע, וַיֹּאמֶר יְהֹוָה עַל עָזְבָם אֶת תּוֹרָתִי. דְּהָא כָּל זִמְנָא דְּיִשְׂרָאֵל יִשְׁתַּדְּלוּן בְּאוֹרַיְיתָא שהרי כל זמן שעם ישראל ישתדלו ויעסקו בתורה, בכל זמן שיש להם, אִתְּבַּר חֵילָא וְתוּקְפָּא דְּכָל עַמִּין יישבר כוחם וחזקם של כל העמים עוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה, הֲדָא הוּא דִכְתִיב וזהו מה שכתוב, יְמִינְךָ יְהֹוָה התורה שנתנה בימין, כמ"ש (דברים לג ד) מימינו אש דת למו, וכמ"ש (משלי לא כו) תורת חסד על לשונה, תִּרְעַץ אוֹיֵב תרעץ ותהרוס את כח האויב

אָמַר רִבִּי אֶלְעָזָר, וַדַּאי הָכִי הוּא, דְּכָל זִמְנָא דְּקָלֵיהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל, אִשְׁתַּמַּע אמר ר"א לרבי חייא בודאי הוא כך כמו שאמרת, שכל זמן שקולם של ישראל יהיה נשמע בְּבָתֵּי כְּנֵסִיּוֹת וּבְבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת וְכוּ' אז אין שום אומה ולשון יכולים לשלוט בשום אופן על עם ישראל, כְּמָה דְּתָנֵינָא כמו ששנינו (בראשית כז כב) הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב, בזמן שקולו של יעקב שומעים אותו בבתי כנסיות ובבתי מדרשות בתורה ותפילה, אין הידים ידי עשו, וְאִי לָאו ואם לאו ח"ו אין קולו של יעקב קול התורה חזק, הַיָּדַיִם יְדֵי עֵשָׂו, הוא ח"ו שולט ויכול על עם ישראל וְהָא אוֹקִימְנָא והרי כבר פירשנו זאת.

(שמות טו ז) וּבְרֹב גְּאוֹנְךָ תַּהֲרֹס קָמֶיךָ. ר' חִזְקִיָּה פָּתַח וְאָמַר, (תהלים י א) לָמָה יְהֹוָה תַּעֲמוֹד בְּרָחוֹק תַּעְלִים לְעִתּוֹת בַּצָּרָה, בְּשַׁעֲתָא דְּחוֹבֵי עָלְמָא גָּרְמוּ בשעה שעוונות של בני העולם, גורמים להחליש כח הקדושה, וזה בעיקר ע"י שהנשים הולכות בפריצות ואין כח של הקדושה בעולם, קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא סָלִיק לְעֵילָּא לְעֵילָּא הקב"ה שהוא פרצוף ז"א עולה למעלה מאימא, ועוד למעלה מאבא, והכח הגדול הזה דז"א מסתלק מאתנו, וּבְנֵי נָשָׁא צָוְוחִין וְנָחֲתִין דִּמְעִין, וְלֵית מַאן דְּיַשְׁגַּח עָלַיְיהוּ ובני אדם צועקים ומורידים דמעות מהצרות שבאות עליהם, ואין מי שישגיח עליהם. מַאי טַעְמָא מה הטעם שאין מי שיאזין אליהם, בְּגִין דְּאִיהוּ סָלִיק לְעֵילָּא לְעֵילָא, וּתְשׁוּבָה אִתְמַנַּע מִנַּיְיהוּ היות שהוא הקב"ה עלה למעלה למעלה מאימא ואבא, ששם הוא מקום התשובה כמ"ש גדולה תשובה שמגעת עד כסא הכבוד שזה מקום אימא, ומדת התשובה נמנעת מהם, כְּדֵין כְּתִיב ועל זה כתוב, וּבְרֹב גְּאוֹנְךָ שעולה ז"א עד מקום א"א, למעלה מאו"א שהוא מקום הגאות תַּהֲרֹס קָמֶיךָ ח"ו הם עם ישראל שלא הולכים בדרך הנכונה.

ר' יִצְחָק אָמַר חולק על פי' קמיך שהם פושעי ישראל, אלא "קמיך" נאמר על הגוים, הַאי קְרָא זה הפסוק תהרס קמיך, בְּשַׁעֲתָא דְּאִתְלַבַּשׁ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא גֵּאוּתָא, עַל עַמְמַיָּא דְּיִתְכַּנְּשׁוּן עָלֵיהּ בשעה שיתלבש הקב"ה בלבוש גאות, על העמים שיתאספו ללחום נגדו, כְּמָה דִּכְתִיב כמו שכתוב, (תהלים ב ב) וְרוֹזְנִים נוֹסְדוּ יָחַד עַל יְהֹוָה וְעַל מְשִׁיחוֹ. וזה נאמר על גוג ומגוג והשרים אשר אתם, שיעמדו בזמן מלך המשיח על ה' ועל משיחו, וְתַאנָא, זְמִינִין אִנּוּן שִׁבְעִין קַסְטוֹרִין מִכָּל עֵיבָר, לְאִתְכַּנְּשָׁא בְּהַהוּא זִמְנָא (נ"א עַמִּין) ולמדנו, שעתידים אותם שבעים שרים מכל צד, והממונים על שבעים אומות, להתאסף באותו זמן של ביאת המשיח, בְּאוֹכְלוֹסִין דְּכָל עָלְמָא באוכלוסין של המוני האומות של כל העולם, וּלְמֶעֱבַד קְרָבָא עַל יְרוּשָׁלִַם קַרְתָּא קַדִּישָׁא ולעשות מלחמה על ירושלים עיר הקודש, וּלְאַחֲדָא עֵיטִין עָלֵיהּ דְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא ולתפוס ולטכס עצות על הקב"ה, על עיוות הדין לטובת ישראל, ולטעון שאינם ראויים לגאולה ולשלום וכו'. וּמַאי אָמְרֵי, נוֹקִים עַל פַּטְרוֹנָא בְּקַדְמִיתָא, וּלְבָתָר עַל עַמֵּיהּ, וְעַל הֵיכָלֵיהּ ומה הם אומרים, נעמוד על פטרונם בתחילה על שעושה עיוות הדין, ואח"כ על עמו ועל היכלו.

כְּדֵין זָמִין קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְחַיְּיכָא עָלַיְיהוּ אז עתיד הקב"ה לצחוק עליהם, דִּכְתִּיב שכתוב, (תהלים ב ד) יוֹשֵׁב בַּשָׁמַיִם יִשְׂחָק על עצתם ומחשבותם אֲדֹנָי יִלְעַג לָמוֹ  ה' ילעג עליהם. בְּהַהוּא זִמְנָא יִלְבַּשׁ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא גֵּאוּתָא עָלַיְיהוּ, וִישֵׁיצֵינוּן מִן עָלְמָא באותו זמן יתלבש הקב"ה בלבוש גאות עליהם, וישמיד אותם מן העולם, כְּמָה דִּכְתִּיב כמו שכתוב, (זכריה יד יב) וְזֹאת תִּהְיֶה הַמַּגֵּפָה באופן זה תהיה המגפה אֲשֶׁר יִגֹּף יְהֹוָה אֶת כָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר צָבְאוּ עַל יְרוּשָׁלִַם כל אותם שחונים סביב לירושלים למלחמה, הָמֵק בְּשָׂרוֹ וְהוּא עֹמֵד עַל רַגְלָיו ימס בשרו של כל אחד ואחד כשהוא עדיין עומד על רגליו, ואז יתבטלו השרים למעלה ולמטה ולא ישאר בהם עד אחד.

רִבִּי אַבָּא אָמַר מִשְּׁמֵיהּ משמו דְּרַב יֵיסָא סָבָא, וְהָכִי וכך אָמַר רִבִּי שִׁמְעוֹן, זָמִין קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְאַחָיָיא לְכָל אִנּוּן מַלְכִין דְּעָקוּ לְיִשְׂרָאֵל וְלִירוּשָׁלִַם עתיד הקב"ה להחיות לכל אותם מלכים שהצירו לישראל ולירושלים, כלומר להביאם בגלגול בזמן ביאת המשיח, לְאַנְדְּרִיָאנוּס קיסר שהחריב את ביתר, לְלוּפִינוֹס שהרג עשרה הרוגי מלוכה, וּנְבוּכַדְנֶצַּר שהחריב בית ראשון, וּלְסַנְחֵרִיב שהגלה את עשרת השבטים, וּלְכָל שְׁאָר מַלְכֵי עַמִּין, דְּחָרִיבוּ בֵּיתֵיהּ, ולכל שאר אומות העולם שהחריבו את ביתו, וּלְשַׁלְטָאָה לוֹן כְּקַדְמִיתָא ולהשליט אותם כבתחילה, כדי לעורר את הקליפות הקשות שלהם כדי שיהיו ככוחם אז, ואז יבטל אותם בנקמה גדולה, וְיִתְכַּנְּשׁוּן עִמְּהוֹן שְׁאַר עַמִּין ויתקבצו עמהם שאר האומות וילחמו בעם ישראל, וְזָמִין קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְאִתְפָּרְעָא מִנַּיְיהוּ בְּאִתְגַּלְיָא, סֻחֲרָנֵי יְרוּשָׁלִַם ועתיד הקב"ה להפרע מהם בגלוי כשהם חיים בגוף ונפש, ולא באתכסיא בגיהנם, אלא בגלוי סביבות ירושלים. הֲדָא הוּא דִכְתִיב זהו שכתוב (זכריה יד יב), וְזֹאת תִּהְיֶה הַמַּגֵּפָה אֲשֶׁר יִגֹּף יְהֹוָה אֶת כָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר צָבְאוּ עַל יְרוּשָׁלִַם. אֲשֶׁר יִצְבְּאוּ לשון עתיד לָא כְּתִיב לא כתוב, אֶלָּא אֲשֶׁר צָבְאוּ לשון עבר, שהם כל אלה שכבר היו בעולם. כְּדֵין כְּתִיב שאז כתוב שמות טו ז, וּבְרֹב גְּאוֹנְךָ תַּהֲרֹס קָמֶיךָ יבטל אותם מן העולם, וְדָא, לְזִמְנָא דְּאָתָא מְשִׁיחָא כְּתִיב, וְשִׁירָתָא דָּא, שִׁירָתָא דְּעָלְמִין הִיא וזה לזמן שיבא מלך המשיח כתוב, ושירה זו, היא שירת עולמים שישוררו אותה לעולם, שיש בה נסים על העבר ועל העתיד. (וכפי שרואים שנשיא אמריקה ששמו אובמ"ה צורת פניו בדיוק כמו פרעה של זמן מצרים, וכאשר אובמ"ה היה במצרים אמר בפיו זה אני, כאשר הצביע על פרעה, וכן אשתו של אובמ"ה בדיוק צורת פניה של אשת פרעה).

ח"א ויצא קנ"א ע"א

רִבִּי חִיָּיא וְרִבִּי חִזְקִיָּה, הָווּ יָתְבֵי תְּחוֹת אִילָנֵי דַּחֲקַל אוֹנוֹ רבי חייא ורבי חזקיה היו יושבים תחת האילנות אשר בשדה בכפר אונו, אִדְמוּךְ רִבִּי חִיָּיא, חָמָא לֵיהּ לְאֵלִיָּהוּ נתנמם רבי חייא וראה את אליהו הנביא זכור לטוב בחלומו, אָמַר ר' חייא לאליהו הנביא, מַקְסְטִיטוּרָא דְמֹר, חַקְלָא נָהִיר מהזיו והאור וההדר של כבודו, השדה מאירה. אָמַר אליהו הוכיח לר' חייא, הַשְׁתָּא אָתֵינָא לְאוֹדָעָא, דִּירוּשָׁלִַם קָרִיב אִיהוּ לְאִתְחָרְבָא עתה באתי להודיע לכבודו שירושלים קרובה היא להחרב, וְכָל אִנּוּן קַרְתִּין דְּחַכִּימַיָּא וכל אותן ערים של החכמים יחרבו עמה. בְּגִין דִּירוּשָׁלִַם דִּינָא אִיהוּ היות וירושלים, כיון שאין בה תורה, מיוסדת על הדין היא, וְעַל דִּינָא קָיְימָא ועל הדין היא עומדת, כי ירושלים של מטה כנגד ירושלים של מעלה, שהיא בחי' המלכות בחי' הדין, וְעַל דִּינָא אִתְחָרַב ועל הדין שעברו עליו תחרב ח"ו, וְהָא אִתְיָהִיב רְשׁוּ לְסמא"ל עֲלָהּ, וְעַל תַּקִּיפֵי עַלְמָא והרי ניתן רשות לס"מ לשלוט על ירושלים, ועל גבורי העולם שהם הת"ח והצדיקים המעמידים את העולם, וְאָתֵינָא לְאוֹדָעָא לְחַכִּימַיָּא, דִּלְמָא יוֹרְכוּן שְׁנֵי דִּירוּשָׁלִַם ובאתי להודיע לחכמים, אולי יאריכו את השנים של ירושלים, ע"י עסק התורה והתפילה, דְּהָא כָּל זִמְנָא דְּאוֹרַיְיתָא אִשְׁתַּכַּח בָּהּ, הִיא קָיְימָא שהרי כל זמן שהתורה פי' לימוד התורה נמצא בה היא קיימת. בְּגִין דְּאוֹרַיְיתָא אִילָנָא דְחַיֵי דְּקָיְימֵי עֲלָהּ לפי שהתורה היא עץ החיים שהעולם עומד עליה, (תרי נוסחי אִנּוּן) כָּל זִמְנָא דְּאוֹרַיְיתָא אִתְּעַר לְתַתָּא, אִילָנָא דְחַיֵי לָא אַעְדֵּי לְעֵילָּא כל זמן שהתורה מתעוררת למטה ע"י שלומדים תורה ומקיימים אותה, אילן החיים שהוא פרצוף ז"א לא יסתלק למעלה, אבל אם ח"ו פָּסַק אוֹרַיְיתָא לְתַתָּא, אִילָנָא דְחַיֵי אִסְתַּלַּק מֵעָלְמָא (מִינָהּ) פסק לימוד התורה למטה, אז אילן החיים שהוא ז"א, מסתלק מן העולם ועולה למעלה למעלה.

וְעַל דָּא, כָּל זִמְנָא דַּחַכִּימַיָּא יֶחֱדוּן בָּהּ בְּאוֹרַיְיתָא, לָא יָכִיל סמא"ל בְּהוּ ועל זה כל זמן שהחכמים ישמחו בתורה ולומדים ומשתדלים בה, לא יכול הס"מ לקטרג בהם ולהזיקם, דְּהָא כְּתִיב שהרי כתוב, (בראשית כז כב) הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב וְהַיָּדַיִם יְדֵי עֵשָׂו ודרשו חז"ל, הקול קול יעקב, דָּא הוּא אוֹרַיְיתָא עִלָּאָה, דְּאִקְּרֵי קוֹל יַעֲקֹב זה תורה של מעלה שנקראת קול יעקב, בְּעוֹד דְּהַהוּא קוֹל לָא פָּסַק בעוד שאותו קול התורה לא פסק, דִּבּוּר, שָׁלְטָא וְיָכְלָא דבור שהיא השכינה שולטת, ויכולה לעמוד נגד הס"א והקליפות להכניעם, וְעַל דָּא לָא אִצְטְרִיךְ אוֹרַיְיתָא לְמִפְסַק ועל כן לא צריך את קול התורה להפסיק. וְאִתְּעַר (דף קנא ע"ב) רִבִּי חִיָּיא, וְאָזְלוּ וְאָמְרוּ מִלָּה דָא לַחַכִּימַיָּא ונתעורר רבי חייא והלכו ואמרו דבר זה לחכמים שיזהרו יותר על התורה.

אָמַר רִבִּי יֵיסָא כאשר שמע את החלום, כֹּלָּא יָדְעִין דָּא כולם יודעים שעסק התורה מקיים את העולם, ורוצים מן השמים שנתחזק יותר בתורה, וְהָכִי הוּא, דִּכְתִּיב וכך הוא שכתוב, (תהלים קכז א) אִם יְהֹוָה לֹא יִשְׁמָר עִיר שָׁוְא שָׁקַד שׁוֹמֵר, אִלֵּין אִנּוּן דְּמִשְׁתַּדְּלִין בְּאוֹרַיְיתָא, קַרְתָּא קַדִּישָׁא קָיְימָא עֲלַיְיהוּ אלה הם אותם שמשתדלים לעסוק בתורה, עיר הקודש עומדת עליהם, וְלָא עַל גֻּבְרִין תַּקִּיפִין דְּעָלְמָא ולא על אנשים גבורים שנקראים בפי העולם בעלי מלחמה וכו', הַיְינוּ דִכְתִיב זהו שכתוב, אִם יְהֹוָה לֹא יִשְׁמָר עִיר וְגו'. כיון שאין עוסקים ח"ו בתורה, אז שוא שקד שומר שהוא בחי' המלכות. כי השכינה לא תוכל לעזור לעם ישראל, כי מסתלק ממנה כח ז"א כח התורה, ואינה יכולה לבדה לעמוד נגד המקטרגים.